Å jobbe i par eller grupper er en mye brukt arbeidsform i skolen. Med en stadig mer digitalisert skolehverdag har man nå også mulighet for å jobbe på prosjekter sammen på datamaskin, chromebook og nettbrett. Det finnes mange ulike samarbeidsverktøy, og et eksempel er Google documents. Dette er et samskrivingsverktøy som jeg selv har brukt mye. Det tillater at man kan arbeide flere i samme dokument på en gang, og markøren viser med farge hvem som redigerer hva. Jeg og min medstudent skrev faktisk bacheloren på denne måten. Den fungerer også veldig fint i vurderingsarbeid. Hvis eleven deler dokumentet med læreren kan man enkelt gi underveisvurdering eller svare på spørsmål direkte i oppgaven/teksten. Brukte det mye da jeg jobbet på ungdomsskolen i fjor, og jeg vil påstå at det er et veldig praktisk og nyttig verktøy for både elever og lærere.
Kjekt å lese om andre erfaringer med bruk av google docs i ungdomsskolen. Å bruke google docs i underveisvurdering av tekster er nok kjempe nyttig, et tips jeg tar med meg!
SvarSlettDet er også greit at man kan gå inn på redigeringsloggen å se hvem som har skrevet hva, hvis man mistenker at en gjør hele jobben;)
SvarSlett